Część merytoryczną posiedzenia poprzedziła dyskusja nad postulatem w sprawie powołania w ramach Zespołu problemowego ds. usług publicznych stałego Podzespołu problemowego ds. edukacji i wychowania. Problematyka Podzespołu ma objąć zakres kompetencji zarówno Ministerstwa Edukacji Narodowej, jak i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zgodnie z wnioskiem Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych do zadań Podzespołu będzie należeć:
- inicjowanie dyskusji nad efektywnym wykorzystaniem systemu edukacji dla kształcenia uczniów i studentów, ale także kształcenia ustawicznego i podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
- opiniowanie aktów prawnych dotyczących edukacji, wychowania oraz kierunków polityki edukacyjnej;
- ocena sytuacji uczniów, studentów i nauczycieli jako uczestników procesu edukacyjnego;
- monitorowanie skutków prawnych i ekonomicznych funkcjonującego systemu edukacji.
Podczas spotkania partnerzy społeczni wskazywali na potrzebę wyodrębnienia w ramach Rady Dialogu Społecznego oddzielnego forum poświęconego wyłącznie kwestiom oświaty. Podkreślano, iż stworzenie stałego Podzespołu umożliwi szerszą dyskusję w gronie fachowców, poświęconą nie tylko tematom środowiska nauczycielskiego, ale też sprawom związanym z pracownikami niebędącymi nauczycielami, sytuacji ucznia w systemie oraz organizatorom procesu edukacji.
Ostateczna decyzja w sprawie powołania nowego Podzespołu zostanie podjęta przez Prezydium Rady Dialogu Społecznego.
Następnie Zespół dyskutował nad projektem zmian w Karcie Nauczyciela oraz stanem przygotowań do ewentualnej zdalnej edukacji w roku szkolnym 2020/2021. Strona społeczna zwracała uwagę, iż przedmiotowy projekt dokonuje zmian nie tylko w pragmatyce zawodowej nauczycieli w zakresie postępowań dyscyplinarnych, ale również przy okazji wprowadza liczne zmiany w prawie oświatowym, tj. w ustawie o systemie oświaty i w ustawie – Prawo oświatowe. Przy tym w projekcie zupełnie zmarginalizowano kwestię prowadzenia nauki w formie zdalnej.
Uzgodniono, iż strona społeczna będzie pracować nad przygotowaniem wspólnego stanowiska do projektu nowelizacji Karty Nauczyciela.
(źródło: materiały biura RDS)