Badania przeprowadzone zostały w pierwszej połowie maja w formie ankiety. Wynika z niej m.in., że 40 proc. firm wskazuje na długie oczekiwanie na decyzję lub przyznanie środków.
Wyniki badania omówią:
- prof. Elżbieta Adamowicz (Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie), która przybliży obecną sytuację polskich przedsiębiorstw.
- dr Aleksander Łaszek (główny ekonomista Fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju), który przedstawi m. in. poruszoną w ankiecie kwestię płynności finansowej firm.
- dr Sławomir Dudek (główny ekonomista Pracodawców RP, koordynator CMSG), który zaprezentuje kluczowe wnioski wynikające z badania w tym ocenę firm w zakresie korzystania z instrumentów pomocowych w tarczach antykryzysowych.
Moderatorem będzie dr hab. Marcin Kawiński z SGH.
W drugiej części spotkania eksperci CMSG odpowiedzą na pytania uczestników, które będzie można zadawać żywo na czacie.
Udział jest bezpłatny, ale aby uczestniczyć w webinarium należy zarejestrować się tutaj.
Zapis webinarium będzie dostępny na kanale Pracodawców RP na YouTube.
Agenda
1. Jaki jest ten kryzys? Inny, czy może podobny. Diagnoza sytuacji oczami przedsiębiorców:
• ogólne odczucia
• przychody
• zatrudnienie
2. Identyfikacja przyczyn spadku przychodów przez przedsiębiorców (np. spadek popytu). Czy coś zaskakuje?
3. Na ile prawdziwa jest narracja „spadek popytu = spadek przychodów = problemy z płynnością”. Jak ekonomiści opowiadają o tym kryzysie?
4. Z czego korzystają przedsiębiorcy i jak oceniają poszczególne rodzaje wsparcia:
• pomoc państwa (tarcza antykryzysowa, tarcza finansowa) – jasność przepisów, proces wnioskowania, zakres i poziom pomocy (między skutecznością i efektywnością)
• wsparcie komercyjne (dostępność)
• rezerwy i własne oszczędności (czy są i ewentualnie, jak są wykorzystywane)
5. Prognozy pracodawców
• przychody
• zatrudnienie
• płynność
6. Kryzys, kęska czy okazja?
• planowanie działań zwiększających odporność na kryzys
• chęć podjęcia oraz ewentualne obszary zmian
• czy jest szansa na modernizację polskiej gospodarki?
7. Przyszłość gospodarcza oczami przedsiębiorców