ORLEN przyłącza się do innowacyjnego projektu recyklingu

Ambicją firmy jest dziesięciokrotne zwiększenie mocy recyklingowych do 300 tys. ton rocznie do końca 2030 roku, co ma w znaczący sposób z jednej strony pozytywnie wpłynąć na środowisko, z drugiej spełnić oczekiwania rynku, a z trzeciej zachować unijne i brytyjskie wymogi jakościowe dla produktów, które mają kontakt z żywnością i kosmetykami.

Obecnie tego rodzaju opakowania produkowane są głównie z nowych tworzyw pochodzących z ropy naftowej, co sprawia, że znacząca część rynku pozostaje poza zasięgiem gospodarki cyrkularnej, która promuje ponowne wykorzystanie materiałów i tym samym zmniejszenie ilości generowanych odpadów.

Arkadiusz Majoch, Dyrektor Biura Badań i Rozwoju Petrochemii i Rafinerii Przyszłości ORLEN, podkreśla, że zrównoważona petrochemia jest strategicznym kierunkiem rozwoju Grupy ORLEN.

– Przystąpienie ORLEN do projektu NEXTLOOPP to szansa na wypracowanie i wdrożenie na skalę komercyjną innowacyjnych rozwiązań, które umożliwią wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego w nowych segmentach rynku. Ma to istotne znaczenie z punktu widzenia coraz bardziej restrykcyjnych norm środowiskowych, a zarazem pozwoli Grupie ORLEN wyjść naprzeciw oczekiwaniom odbiorców przemysłowych oraz konsumentów – mówi Arkadiusz Majoch, Dyrektor Biura Badań i Rozwoju Petrochemii i Rafinerii Przyszłości ORLEN.

NEXTLOOPP koncentruje się na nowoczesnych metodach stosujących technologię pozwalającą oddzielać polipropylen dopuszczony do kontaktu z żywnością oraz zwiększać jakość recyklatu.

– Wraz z dołączeniem do NEXTLOOPP wchodzimy w rozwój recyklingu hybrydowego, który poprzez procesy mechaniczne pozwoli uzyskać jakość recyklatu zbliżoną do tego otrzymywanego w recyklingu chemicznym, z tym że znacznie prościej, a zatem wydajniej kosztowo. Wdrażanie przez ORLEN nowych technologii oraz wsparcie B+R odegrają istotną rolę w realizacji celów strategicznych koncernu – dodaje Bartłomiej Samardakiewicz, kierownik Zespołu Koordynacji i Realizacji Projektów Recyklingowych ORLEN.

Jak podaje firma w swoim komunikacie, podstawowym założeniem jest, aby surowce używane w procesie recyklingu były możliwe do wykorzystania w ramach już istniejącej infrastruktury i stosowanych procesów technologicznych. To ograniczy konieczność nowych inwestycji czy specjalistyczne i kosztowne szkolenia kadr.

Projekt NEXTLOOPP, który został zainicjowany przez globalną firmę konsultingową NEXTEK, która od 2004 roku bada i rozwija innowacyjne strategie i procesy w ekosystemie recyklingu.

– Zamknięcie obiegu odpadowych opakowań z polipropylenu spożywczego ma fundamentalne znaczenie dla stworzenia neutralnej dla klimatu gospodarki obiegu zamkniętego, która jest siłą napędową projektu NEXTLOOPP. Cieszymy się, że możemy powitać ORLEN w gronie firm, które aktywnie działają, aby osiągnąć cel wydłużenia cyklu życia polipropylenu. Pomoże to zmniejszyć emisję CO2, jak i ilość odpadów trafiających na wysypiska i do spalarni – zaznacza Edward Kosior, założyciel oraz Dyrektor Zarządzający NEXTEK Ltd. oraz NEXTLOOPP.

Projekt NEXTLOOPP uruchomiono w 2020 r. Do tej pory dołączyło do niego około 50 międzynarodowych firm, m.in. L’Oreal, Danone, Muller, Braskem, INEOS oraz TotalEnergies.


Cały artykuł dostępny jest tutaj.