Orlen pozytywnie zakończył testy systemu wielopaliwowego

Orlen zakończył testy pierwszego na świecie prototypowego zespołu kogeneracyjnego. Jego moc to 1 MW. System Multifuel daje możliwość jednoczesnej produkcji energii i ciepła, przy użyciu wodoru, gazu ziemnego lub nawet ich mieszanki. Firma wystąpiła już z wnioskiem o ochronę patentową swojego wynalazku.

Technologia Multifuel

Zespół kogeneracyjny wyposażony w system Multifuel może być instalowany nie tylko w nowych, ale także w już działających jednostkach. To zaś daje możliwości przestawienia ich na paliwo wodorowe. Prototyp został całkowicie stworzony i opracowany przez Orlen. Tego typu technologia ma przyspieszyć wdrażanie paliw alternatywnych w energetyce i jednocześnie pomóc w redukcji emisji CO2. Daje ona możliwości produkcji energii elektrycznej oraz ciepła, przy użyciu wodoru, gazu ziemnego oraz mieszanki obu tych gazów.

– Szerokie wykorzystanie paliw alternatywnych, między innymi wodoru, jest niezbędnym elementem transformacji energetycznej i warunkiem osiągnięcia neutralności klimatycznej w perspektywie 2050 roku. Grupa Orlen wspiera ten proces, m.in. rozwijając technologie pomostowe, które zapewnią płynne przejście od paliw kopalnych do nisko- i zeroemisyjnych gazów. Wykorzystując doświadczenie, zasoby oraz infrastrukturę, jakie wniosło do koncernu PGNiG, opracowaliśmy wyjątkową w skali światowej technologię – mówi Iwona Waksmundzka-Olejniczak, Członek Zarządu ORLEN ds. strategii i zrównoważonego rozwoju.

Komercjalizacja projektu

Grupa Orlen chce już w przyszłym roku ruszyć z komercjalizacją swojego pomysłu. Koncern chce oferować swoje rozwiązanie na zasadzie licencji. Na jej podstawie możliwa będzie sprzedaż zespołów kogeneracyjnych z systemem Multifuel, jako rozszerzenie oferty specjalnych i konwencjonalnych jednostek wytwórczych.

System wielopaliwowy Multifuel będzie mógł być również montowany w pracujących już jednostkach wytwórczych, co pozwoli obniżyć koszty niskoemisyjnej transformacji energetyki. Technologia ta może być z powodzeniem wykorzystywana w jednostkach wytwórczych zasilających zakłady przemysłowe, ciepłownie czy obiekty użyteczności publicznej.

Warto wspomnieć, że system powstał we współpracy ze spółką Horus-Energia. W czasie przeprowadzanych testów, pomiary kluczowych wskaźników operacyjnych potwierdziły efektywność technologii. Wykorzystano w nich ponad 0,5 tony wodoru, w różnych mieszaninach z gazem ziemnym. Maksymalna sprawność produkcji energii elektrycznej wzrosła o ponad 5 procent (w odniesieniu do parametrów fabrycznych).

Oznacza to, że prototyp wyposażony w system wielopaliwowy wykorzystuje paliwo efektywniej niż jednostki standardowo dostępne na rynku. Testy potwierdziły także bezpieczeństwo zastosowania mieszaniny wodoru oraz gazu ziemnego w procesach energetycznych.

Elastyczność zaletą systemu Multifuel

Największą zaletą nowego rozwiązania jest elastyczność. Gaz ziemny i wodór są dostarczane za pomocą dwóch, całkowicie niezależnych układów. Zintegrowano je z systemem kontroli oraz sterowania. Daje to możliwość dowolnej zmiany proporcji składu mieszanki. Multifuel, może wspierać oraz stabilizować Krajowy System Elektroenergetyczny – w tym pracę magazynów energii, hubów elektromobilności i klastrów wodorowych.


Cały artykuł dostępny jest tutaj.